L E A   J A D E

Three Cycles - DIE DREI ZYKLEN

classical, electronic cycle (soundscapes) and paintings of silence.

 

In Jade's synesthetic works, the color of sounds and the sound of colors go hand in hand. When listening to music, new manifestations of colors are constantly created during the painting process, resulting in a perfect painting, but in chronolo-gical order.

The instruments themselves and the characters of the tones are decisive for the translation of sound into color.

 

The music also evokes different color visions: A jazz composition usually turns blue! Satie's cubist compositions are red! Yet, color is not the only topic in Jade's paintings. They also incorporate rhythmic elements: When looking at the painting, you can tell whether they are pulsating or arrhythmic. Since 2013, Jade has also been dedicating herself to the expression of silence. In silence, she finds inner pictures that manifest in a non-conceptual space.

 

 

klassischer, elektronischer Zyklus (Klangbilder) und Bilder der Stille

 

In Jades synästhetischen Arbeiten gehen Farbklänge und Klangfarben Hand in Hand. Beim Hören von Musik entstehen während des Malprozesses ständig neue Farbvisionen, die erst in der zeitlichen Abfolge ein vollkommenes Bild ergeben. Dabei sind  die Instrumente selbst, aber auch der Charakter des Tonklanges entscheidend für die Umsetzung von Klang in Farbe.

Auch die Musikrichtung ruft unterschiedliche Farbvisionen hervor: Eine Jazzkomposition wird meist blau! Saties kubistische Kompositionen sind rot! Aber nicht nur Farbe ist Thema in Jades Bildern. Sie greift ebenso rhythmische Elemente auf: Man sieht den Bildern an, ob sie pulsieren oder arhythmisch sind. Seit 2013 widmet sich Jade auch dem Ausdruck der Stille. Darin findet sie innere Bilder, die im nichtkonzeptionellen Raum entstehen.